μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό
ΣΚΕΨΕΙΣ

Η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό

Σήμερα φιλοξενούμε ένα ιδιαίτερο και πολύ ενδιαφέρον άρθρο. Πώς γίνεται η μετάβαση του παιδιού από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό ; Τι πρέπει να προσέχουν οι γονείς; Αυτά και άλλα ερωτήματα μας απαντάει η κυρία Δήμητρα Βαλκανίδου, η νηπιαγωγός του Λουκά μας.

Το Νηπιαγωγείο προετοιμάζει συναισθηματικά και γνωστικά το παιδί για το Δημοτικό. Είναι το πρώτο του σχολείο και εδώ κοινωνικοποιείται, δηλαδή με δυο λόγια μαθαίνει να συμπεριφέρεται σύμφωνα με τα κοινωνικά πρότυπα. Στο Νηπιαγωγείο συντελείται η δεύτερη φάση της κοινωνικοποίησης καθώς η πρώτη γίνεται στην οικογένεια κι από την οικογένεια. Στο πρώτο του σχολείο το παιδί μαθαίνει να αλληλεπιδρά με τους συνομηλίκους του, να αντιλαμβάνεται τις ευθύνες και το ρόλο του μέσα στην ομάδα κλπ. Ο ρόλος του Νηπιαγωγείου είναι εξαιρετικά σημαντικός για την περαιτέρω μαθητική του πορεία.

Η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό , δηλαδή από την μια βαθμίδα στην άλλη, είναι μια διαδικασία στην οποία εμπλέκονται οι γονείς και γενικότερα το οικείο περιβάλλον του παιδιού, το παιδί ως πρωταγωνιστής με τις ικανότητες που έχει την συγκεκριμένη στιγμή αλλά και τα συναισθήματα που το διακατέχουν σχετικά με τη μετάβαση, το σχολείο και οι εκπαιδευτικοί που αλληλεπίδρασαν με αυτό (νηπιαγωγείο) και το νέο σχολείο (δημοτικό) και οι εκπαιδευτικοί που θα το υποδεχθούν.

Αποτελεί μια κρίσιμη εμπειρία για το παιδί, η οποία προϋποθέτει ένα διάστημα προσαρμογής κατά το οποίο μπορεί να υπάρξουν ψυχικές εντάσεις και συγκρούσεις ανάμεσα στους εμπλεκόμενους παιδί – σχολείο – γονείς.

Η διαδικασία της μετάβασης ενδέχεται  να αντιμετωπιστεί με θετικό ή με αρνητικό τρόπο. Κατά την θετική αντιμετώπιση μπορεί να αναδυθούν συναισθήματα χαράς, ενθουσιασμού, ικανοποίησης, ευχαρίστησης, κίνητρα για περαιτέρω εξέλιξη. Κατά την αρνητική προσέγγιση εμφανίζονται συναισθήματα άγχους, φόβου, άρνησης, ενόχλησης, αγωνίας, αναστάτωσης και αβεβαιότητας.

Πόσοι από εμάς άραγε αναρωτήθηκαν ποιες είναι οι προσδοκίες των παιδιών πριν πάνε στο δημοτικό , ποια τα συναισθήματά τους πριν και μετά την μετάβαση; Όποια και αν είναι αυτά θετικά ή αρνητικά επηρεάζουν το παιδί ψυχολογικά αλλά και την επίδοσή του.

Την στιγμή της μετάβασης, αλλά και λίγο μετά, τα παιδιά βιώνουν έντονα το συναίσθημα της αλλαγής. Αναγκάζονται να ακολουθήσουν ένα πολύ συγκεκριμένο πρόγραμμα και να ξεπεράσουν τον ανέμελο τρόπο με τον οποίο αντιμετώπιζαν το νηπιαγωγείο.

Ειδικότερα τα παιδιά, με την εισαγωγή τους στο δημοτικό, διαπιστώνουν τη μεγάλη διαφορά ανάμεσα στα δυο σχολεία. Η διαφοροποίηση των δυο σχολείων σχετίζεται με την διαρρύθμιση του χώρου, τον παιδαγωγικό σχεδιασμό, το παιδαγωγικό υλικό. Οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου στηρίζονται στην βιωματική μάθηση και την αλληλεπίδραση των νηπίων με το περιβάλλον.

Οι αλλαγές αυτές όπως είπα πριν ενεργοποιούν αντικρουόμενα συναισθήματα. Επικρατεί ενθουσιασμός και ανυπομονησία αλλά και ανασφάλεια, φόβος, ανησυχία, απογοήτευση αβεβαιότητα για ότι θα αντιμετωπίσουν.

Γι αυτό είναι απαραίτητη η συνεργασία ανάμεσα στα δύο σχολεία τουλάχιστον όπου αυτό είναι εφικτό, διότι υπάρχουν  προβλήματα πρακτικής φύσεως και όχι μόνο. Μια αποτελεσματική πρακτική αυτής της συνεργασίας είναι η επίσκεψη της νηπιαγωγού και των νηπίων στο Δημοτικό, η οποία έχει σκοπό τα νήπια να εξοικειωθούν με το κτίριο, τους δασκάλους και την εκπαιδευτική διαδικασία, παίρνοντας μέρος σε κοινές δραστηριότητες, αλλά και του δασκάλου και των μαθητών του Δημοτικού στο Νηπιαγωγείο για γνωριμία και δραστηριότητες από κοινού. 

Ας προβληματιστούμε σχετικά με τις προσδοκίες που απορρέουν από τον ρόλο του μαθητή/τριας στην πρώτη τάξη του δημοτικού σχολείου. Ταυτίζονται οι προσδοκίες αυτές ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους που είναι τα παιδιά, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί;

Τα παιδιά λοιπόν βιώνουν αλλαγές σε πολλά επίπεδα. Καλούνται να μάθουν πολύ γρήγορα καινούριες συμπεριφορές και να ξεμάθουν συνήθειες και τρόπους εργασίας. Οι αλλαγές αυτές συμβαίνουν σε γνωστικό, συναισθηματικό και κοινωνικό επίπεδο.

Ας προσπαθήσουμε ο καθένας από την πλευρά του, να κάνει το καλύτερο δυνατό, ώστε τα παιδιά να την βιώσουν χωρίς εντάσεις, ήπια, τονώνοντας την αυτοπεποίθησή τους και να βάλουμε στην άκρη την τελειομανία μας ή εκείνα τα όνειρά μας που δεν μπορέσαμε ίσως να πραγματοποιήσουμε.

Ευχαριστούμε πάρα πολύ την κυρία μας για τις πολύτιμες συμβουλές της.

Ανακαλύψτε και άλλες προτάσεις και ιδέες για δραστηριότητες και παιχνίδια εδώ

Αν σας άρεσε το άρθρο μας, ακολουθήστε μας στο Facebook  και στο Instagram

Leave a Reply